Widzę kłódkę przy nazwie artykułu. Co z nią zrobić? Niedawno otwierany artykuł nie jest widoczny na stronie.
Jest na ten temat sporo publikacji - zarówno w języku angielskim, jak i w polskim (np. na http://pomoc.joomla.pl ) - ale pytanie i problem są tak powszechne, że warto je tutaj wyjaśnić.
JeÅ›li otworzysz w Joomla! artykuÅ‚ do edycji, to należy go zamknąć poprzez [Zapisz] lub [Anuluj] - zamiast porzucać go np. cofajÄ…c siÄ™ do poprzedniego okna przeglÄ…darki lub wybierajÄ…c innÄ… stronÄ™. Co wiÄ™cej - najlepiej nie odchodzić na kawÄ™ podczas edycji otwartego artykuÅ‚u… - bo zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku zakoÅ„czy siÄ™ to "zamkniÄ™ciem go na kłódkÄ™"
Dlaczego?
Joomla! to rasowy CMS (Content Management System - system zarządzania treścią). Z definicji przeznaczony jest do pracy grupowej nad tworzeniem zawartości Twojej strony. Inaczej mówiąc - zakłada, że nie tylko TY, ale również inne, uprawnione osoby w tym samym czasie pracują nad zawartością strony. Na przykład poprawiają istniejące już artykuły.
A co jeśli np. dwie osoby naraz, w tym samym momencie wpadną na pomysł, żeby poprawić ten sam artykuł ?!
Wyobraźcie sobie taki scenariusz… Ty poprawiasz, zapisujesz, On poprawia, zapisuje… Albo wÅ‚aÅ›nie przenosi w inne miejsce, do innej sekcji, kategorii… Efektu Å‚atwo siÄ™ domyÅ›lić.
Dlatego Joomla! (jak każdy profesjonalny CMS) zapobiega takiej sytuacji. Robi to właśnie "zakładając kłódkę" na edytowanym artykule, czyli blokując go przed dostępem dla innych osób ma czas edycji.
No wÅ‚aÅ›nie - "na czas edycji"…
A skąd serwer, na którym działa Twoja strona ma wiedzieć, że edycja tego, konkretnego artykułu już została zakończona, - że ten czas upłynął?
A stÄ…d wÅ‚aÅ›nie, że kliknÄ…Å‚eÅ› [Zapisz], albo [Anuluj]… JeÅ›li tego nie zrobisz, to artykuÅ‚ jest blokowany nadal, a jeÅ›li upÅ‚ynÄ…Å‚ czas ustawiony w konfiguracji strony dla sesji (czas przez jaki serwer domniemywa, że użytkownik dalej korzysta ze strony), bo np. zachciaÅ‚o Ci siÄ™ kawy, albo pogadać przez telefon, - to "kłódka" zostaje…
OK., to było (w skrócie), "dlaczego".
Teraz "jak się tego pozbyć"?
Najmniejszy problem ma administrator lub główny administrator. W panelu administracji (BackEnd - Administracja) może wybrać System->Odblokuj wszystkie (Check in), a po pooglądaniu listy zablokowanych artykułów - powtórzyć tę samą komendę, żeby odblokować wszystkie zablokowane ("kłodki") artykuły.
A zwyczajny użytkownik (należący do grupy uprawnionych do edycji artykułów)?
Powinien mieć w swoim menu (Menu użytkownika - dostępne po zalogowaniu się "od frontu") link "Odblokuj moje pozycje" (taki przynajmniej link istnieje po zainstalowaniu Joomla! z przykładowymi danymi). Jeśli nie zainstalowano przykładowych danych lub skasowano ten link: utwórz w menu użytkownika (User menu) link prowadzący do: index.php?option=com_user&task=CheckIn
Ot, wsio! Jak mawiajÄ… Rosjanie. |